Om te stijgen in de zoekmachine is het in de eerste plaats nodig dat je het bezoek dat je trekt weet vast te houden. Dit verschijnsel staat ook wel bekend als dwell time. Het is één van de ranking factoren die Google gebruikt.

Je plek op de lijst staat of valt met het voeren van een sterke linkbuilding strategie zodat je er meer verzekerd van bent dat er een aanwas van mensen naar jouw website komt. 

Op de vraag wat is linkbuilding valt niet een gemakkelijk en snel antwoord te geven. Kort gezegd is het vergaren van links op andere websites die naar jouw site verwijzen, maar er komt nog veel meer bij kijken.

Aandacht vasthouden

In deze blog gaat het over één aspect en dat is het vasthouden van de aandacht van je bezoek. Als de tijd die op jouw pagina wordt doorgebracht laag is, dan zou het in het beste geval kunnen betekenen dat de gebruiker het antwoord kreeg dat ze snel nodig hadden en daarom snel de website verliet. 

Hetzelfde geldt voor het bounce tarief: na een snelle scan heeft de gebruiker de details nodig die ze nodig hebben en het venster sloot. Het bounce percentage is een weergave van het aantal bezoekers dat jouw site bezoekt en direct weer weggaat. Dit in tegenstelling tot mensen die meerdere pagina’s van je bekijken. Dit wordt uitgedrukt in een percentage.

Dwelling time

Over dwelling time of verblijftijd valt echter meer vertellen. Als de gebruiker kort naar een webpagina keek en naar de SERP’s ging, suggereert dit dat de webpagina’s die ze bekeken niet de informatie hebben gegeven die ze nodig hadden. Kortom, de gebruikers waren niet tevreden met wat ze kregen.

Dus, wat is een goede tijd? Je moet naar twee tot vier minuten streven. Minder dan twee minuten wordt meestal als een slechte tijd beschouwd (hoewel de precieze nummers altijd verschuiven, zoals het geval is met veel SEO-statistieken).

Hoe wordt een pagina gerangschikt?

Terwijl over de verblijftijd in het algemeen wordt aangenomen dat het een belangrijke ​​rol speelt in de ranglijsten van Google, blijkt dat echter nergens uit.

Wanneer je een Google Analytics-dashboard bekijkt, zie je dat de tijd doorgebracht op een pagina en bounce-tarief de bepalende factoren zijn. Tijd op een pagina is de daadwerkelijke tijd dat bezoek op een bepaalde pagina zit, het gaat niet over de tijd dat iemand in jouw website klikt en springt van pagina naar pagina.  Dwelling time verschijnt bij Google echter niet als een metriek.

Op een conferentie van 2017 werd Nick Frost, hoofd van Google Brain, geciteerd toen hij zei:

“Google integreert nu het leren van de machine in het proces van het uitzoeken van wat de relatie tussen een zoekopdracht en de beste pagina voor die zoekopdracht. Dus wanneer iemand op een pagina klikt en op die pagina blijft, wanneer ze teruggaan, of wanneer ze precies die relatie proberen uit te vinden. “

Google Brain is een initiatief voor kunstmatige intelligentie (AI). Hoewel ze niet de werkelijke algoritmen creëren die de ranglijst van zoekmachines bepalen, zal hun werk waarschijnlijk de SEO-machine voeden. De meeste marketingprofessionals zagen deze verklaring als een zware hint van de betekenis van dwell time.