In dit artikel wordt de term ‘marketplace’ besproken. Een term die in het marketinglandschap steeds vaker voorkomt en een kanaal waar steeds meer bedrijven omzet uithalen. Na het lezen van het artikel krijg je antwoord op de vraag of een marketplace iets voor jouw onderneming is en waar je op moet letten bij het aanmelden bij een marketplace.
Wat is een marketplace?
Een marketplace is een derde partij die vraag en aanbod met elkaar matcht. Tegenwoordig is er haast voor alle producten en diensten wel een marketplace te vinden. Denk hierbij aan producten zoals kleding-, schoenen, -maar ook diensten zoals reparaties aan de afvoerpijp.
Marketplaces kennen daarnaast ook verschillende vormen. De eerste vorm is de verticale vorm. Een derde partij verkoopt daarbij goederen die met één productgroep te maken heeft. Denk hierbij aan een leverancier van enkel tweedehands kantoormeubelen.
De tweede vorm is de horizontale vorm. Daarbij verkoopt de derde partij, de marketplace, allerlei producten en diensten. Deze producten en diensten hebben allen verband met elkaar. Een voorbeeld van een horizontale marketplace is Zoofy. Op de website van Zoofy vind je meer informatie over de diensten die zij aanbieden: https://zoofy.nl/.
De derde en laatste vorm is de ‘all-in-one’-marketplaces. De naam verklapt het eigenlijk al wel een beetje. Dergelijke marketplaces verkopen allerlei soorten producten. Een voorbeeld van een all-in-one-marketplace is Marktplaats. In de opsomming hieronder worden de diverse typen marketplaces kort samengevat:
- Verticale marketplace: verkoop van één productgroep (bv. enkel tweedehands kantoormeubelen);
- Horizontale marketplace: allerlei producten/diensten die met elkaar verband houden (bv. allerlei diensten over binnen- en buitenhuis klusjes)
- All-in-one-marketplace: allerlei producten/diensten die niet noodzakelijk met elkaar verband houden.
Voorbeelden van marketplaces
Anno 2020 zijn er veel voorbeelden van marketplaces. Echter is niet elke marketplace hetzelfde. Veel marketplaces onderscheiden zich in naamsbekendheid, bezoekersaantallen, commissies e.d. Op basis van de hiervoor genoemde factoren, volgen de meest succesvolle marketplaces:
- Marktplaats;
- com;
- nl;
- Zoofy.
Is een marketplace iets voor mijn onderneming?
Deze vraag is niet klinkklaar te beantwoorden met een ‘ja’ of ‘nee’. Het is namelijk afhankelijk van meerdere factoren. De volgende vragen geven je een indicatie of een marketplace iets is voor jouw onderneming.
- Is mijn doelgroep via het online kanaal (lees: marketplace) te bereiken?
De doelgroep is daarbij een belangrijk woord. Wanneer je doelgroep voornamelijk bestaat uit zakelijke gebruikers dan is een marketplace minder interessant dan wanneer je een doelgroep hebt met enkel eindgebruikers. Dit heeft te maken met B2C en B2Bmarketing. De meeste marketplaces met een goede online vindbaarheid zijn georiënteerd op eindgebruikers.
- Wat is je merkbelofte?
Als de belofte het bieden van de laagste prijs is, dan is de inzet van een marketplace een goede stap. Een andere merkbelofte zoals het ontzorgen van een klant leent zich minder uit voor een marketplace. Vaak is het zo dat deze bedrijven een hogere servicegraad verlenen. Dit wordt in de prijs doorberekend. De doelgroep van marketplaces zoekt vaak de laagste prijs voor een bepaald product/dienst. De transparantie van marketplaces is hoog.
- Hoe veel commissie moet ik afdragen?
Bij bovenstaande vraag is het belangrijk om jezelf af te vragen hoeveel marge je kunt missen. Marketplaces zijn namelijk niet gratis. Veel marketplaces vragen een bepaalde vergoeding per verkocht product/dienst.
Aanmelden bij marketplace: waar rekening mee te houden?
Nadat je goed hebt afgewogen of een marketplace een goede investering voor de onderneming kan zijn, is het belangrijk om rekening te houden met het volgende:
- Bezoekersaantallen van de website: hoe hoger, hoe beter;
- Commissies die de wederpartij (marketplace) vraagt: hoe lager, hoe beter;
- Verdiep je in de site/marketplace: des te meer goede recencies, hoe beter;
- Verdiep je in de liquiditeit van de marketplace.
Een marketplace is een investering voor de lange termijn. Je wil uiteraard dat de partij waarmee je in zee gaat financieel gezond is. Investeer dus tijd om de liquiditeit van de onderneming te achterhalen.
Recent Comments